Zajęcia z przedszkolakami.

18 i 25 listopada w ramach współpracy i integracji z przedszkolami (PP nr 6 i PP nr 8) odbyły się dwa zajęcia z nauki języka migowego.

Spotkania rozpoczęły się od występu klasy III c, która w języku migowym „wyśpiewała” piosenkę „Kolorowe listki”.

Na początku zajęć dzieci zostały uświadomione, jak żyją osoby niesłyszące lub słabo słyszące. Jak inny jest ich świat od naszego, jak różne jest postrzeganie świata, choć z pozoru jesteśmy tacy sami. Dzieciaki przyjęły zajęcia z wielką radością i niezwykle przykładały się do nauki. Po krótkim wstępie zostały zaprezentowane podstawowe znaki związane ze szkołą, zabawą. Uczniowie klasy III uczyli młodsze koleżanki i kolegów alfabetu palcowego. Dzieci w mig chłonęły nowe znaki i po kilkunastu minutach bez problemu pokazywały już między sobą. Największą atrakcją były znaki zwierząt połączone z pokazem multimedialnym.

Przeprowadzone zajęcia pokazały, że nauka języka migowego pozwala na mniej stresujące ćwiczenie przez dzieci słów czy całych zwrotów. Pomija trudną w tym wieku technikę odczytywania lub pisania, a opierając się na przekazie obrazkowym, ćwiczy te same umiejętności składania i rozkładania słów. Nie sposób pominąć sprawności manualnej rąk, która zaprocentuje podczas prób samodzielnego pisania.

Zajęcia nauki języka migowego okazały się nie tylko świetną zabawą dla dzieci, ale przede wszystkim ukazały im nowy, alternatywny sposób porozumiewania się z ludźmi, przy jednoczesnym uwrażliwianiu na drugiego człowieka.

Bogusława Kulawiak

 

Dodatkowe informacje