„…Chcesz policzyć pole koła? Bez Pi tego nie dokonasz. No, a obwód moi mili? Co byśmy bez Pi zrobili?...”

„Podziwu godna liczba Pi...” – pisała o niej W. Szymborska. 14 marca liczba Pi obchodzi swoje święto. Datę tę wybrano nieprzypadkowo – w Stanach Zjednoczonych zapisuje się ją jako 3.14, co stanowi jej przybliżoną wartość. Liczba p zwana Ludolfiną, to stała matematyczna, która określa stosunek długości obwodu koła, do długości jego średnicy.. π – dla matematyków piękna, dla laików tajemnicza.  Uczniom śni się po nocach przed sprawdzianami. Większość z nas pytana o wartość liczby wymieni 3,14,  ale to zaledwie okruszek prawdy. Pewien Japończyk zapamiętał 100 tysięcy miejsc po przecinku liczby.

Jako ciekawostkę można dodać, że tego dnia w roku 1879 urodził się Albert Einstein, wybitna postać świata nauki, a w 1882r. masz wybitny matematyk Wacław Sierpiński. Przypadek!!!

W tym roku po raz pierwszy uczniowie naszej szkoły obchodzili „ Dzień Liczby Pi”.
Przygotowania do obchodów rozpoczęły się z tygodniowym wyprzedzeniem. Wtedy to uczniowie klas IV – VII na lekcjach wychowawczych przygotowywali plakaty związane ze świętem tej fascynującej liczby. Natomiast uczniowie klas czwartych w ramach projektu tworzyli przepiękne mozaiki z wcześniej poznanych na lekcjach matematyki kół i okręgów

Wszystkie uczniowskie prace zostały wyeksponowane na parterze szkoły, przy wejściu głównym.

W celu przybliżenia uczniom liczby Pi rozwieszono na terenie szkoły szereg informacji, ciekawostek i faktów historycznych. Uczniowie mogli przez cały czas wzbogacać swoją wiedzę.14 marca uczniowie i nauczyciele podkreślili związek liczby pi z obwodem koła. Wśród społeczności uczniowskiej dominowały na ubraniach groszki, grochy i koła.

Na lekcjach matematyki uczniowie klas czwartych mogli spróbować swoich sił wykonując prace plastyczne pt. „Świat kołami malowany”, wykorzystując gotowe materiały plastyczne do tworzenia origami. W ten sposób powstała przepiękna wystawa obrazów
 o różnorodnej tematyce, chociaż dominowały prace przedstawiające zwierzęta. Prace uczniów zdobią korytarz na parterze i drugim piętrze.

Natomiast uczniowie klas piątych tworzyli listę rzeczowników zaczynających się sylabą „Pi=π”. Praca przebiegała w grupach, a utworzone wyrazy uczniowie wpisywali na wspólną „klasową” planszę, które zdobią wnękę korytarza na I piętrze.

Klasy szóste tworzyły kurtyny z mniejszych i większych kół, które zawisły na drugim piętrze. Chętni uczniowie mogli również wykonać obrazki składające się tylko z kół.

Siódmoklasiści na zajęciach matematycznych przystąpili do eksperymentu matematycznego,
w którym na podstawie pomiarów obwodu i średnicy różnych przedmiotów codziennego użytku wyznaczali przybliżenie liczby π. W grupach 3 – 4 osobowych w ruch poszły talerze, spodki, płyty CD, hula – hop, a także  sznurek i przyrządy pomiarowe. Każda grupa wykonała trzy pomiary, umieszczając wyniki w tabeli. Po pomiarze uczniowie obliczyli stosunek l/d wykorzystując kalkulatory i porównali otrzymane wyniki. Zauważyli, że w każdym przypadku otrzymali liczbę zbliżoną do 3.Nauczyciel dokonując podsumowania ich pracy zapoznał uczniów we wzorem na pole i obwód koła. Następnie każdy uczeń samodzielnie napisał rozwinięcie liczby π do 24 miejsc po przecinku wykorzystując wiersz 
K. Cwojdzińskiego, którego liczba liter poszczególnych słów jest szukanym rozwinięciem:

„Kuć i orać w dzień zawzięcie,

bo plonów nie-ma bez trudu

złocisty szczęścia okręcie.

Kołyszesz.

Kuć. My nie czekamy cudu

robota to potęga ludu.”

Każde zajęcia lekcyjne poprzedzone zostały krótką filmową ciekawostką na temat liczby π przygotowaną przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe „ Niewymierna liczba Pi”, a kl. IV a w czasie zajęć wysłuchała „Hymnu liczby pi”(wykorzystano str. Sci Book na kanale youtube). Uczniowie przekonali się, że liczba π zawiera w sobie muzyczną harmonię.

Społeczność uczniowska SP9 w tym czasie brała również udział w innych projektach matematycznych.

  • Klasy szóste wykonywały modele różnych graniastosłupów tworząc projekt „Ciekawy świat graniastosłupów”.
  • Klasa Vb wykonała projekt składający się z trapezów pt. „Trapezowe inspiracje” – powstały obrazy o różnej tematyce. Prace zostały wystawione we wnęce na korytarzu szkolnym.

W czwartek 15 marca chętni uczniowie brali udział w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym „KANGUR”. Z niecierpliwością czekamy na wyniki.

16.03 otrzymaliśmy wiadomość, że uczennica naszej szkoły – Janina Fila klasa 4d – zdobyła drugie miejsce w konkursie matematycznym „Rymowana Matematyka”. Serdecznie gratulujemy!

Tego dnia na pewno każdy uczeń znalazł dla siebie coś interesującego. Nawet na tak poważną naukę, jaką jest matematyka, warto czasem spojrzeć z lekkim przymrużeniem oka. Święto Matematyki niewątpliwie ma walory dydaktyczne, ale to także ciekawy sposób uatrakcyjnienia naszego szkolnego życia, a więc… przyjemne z pożytecznym!

 

Życzymy Ci Ludolfino Wszystkiego najlepszego!

n-le matematyki

Dodatkowe informacje