Realizacja projektu „Matematyka wokół nas” w klasach VIa i VIb.

W miesiącu kwietniu uczniowie klasy VIa i b w ramach zajęć z matematyki mieli do zrealizowania projekt , który miał im pokazać, że matematyka jest obecna w otaczającym świecie, uświadomić, że wiedza i umiejętności zdobywane na lekcjach są przydatne w życiu codziennym. Uczniowie zostali podzieleni na pięć zespołów (przydział był losowy). Każdy zespół wylosował jeden z 5 tematów:

  1. Procenty

  2. Liczby małe i duże

  3. Miary i wagi

  4. Figury płaskie

  5. Figury przestrzenne

Na przygotowanie projektu uczniowie mieli 2 tygodnie. Swoją pracę musieli przedstawić w postaci prezentacji. W tym celu wykorzystali program Power Point, Word oraz Prezi. Każdy przedstawiony temat musiał zawierać: wiadomości teoretyczne, przykłady z życia,
z otaczającej rzeczywistości oraz trzy zadania związane z sytuacjami praktycznymi, do rozwiązania dla uczniów w klasie. Prezentację należało podzielić na 4 części: tytuł (związany z tematem projektu), wyodrębnione części tematu (podane powyżej), nazwiska autorów oraz źródła wykorzystanych materiałów. Za każdą część związaną z tematem można było w sumie 20pkt:

Wiadomości teoretyczne

0-5 pkt

Przykłady z życia

0-5 pkt

Zadania dla uczniów

0-5 pkt

Przygotowana prezentacja

0-5 pkt

 

W zależności od ilości punktów uczniowie mogli zdobyć ocenę od 1 do 5, a prezentacja, która otrzymałaby ocenę bardzo dobrą i wzbudziła największy zachwyt uczniów – ocenę celującą.

W czasie realizacji projektu uczniowie mieli kierować się zasadami wynikającymi
z realizacji szkolnego projektu „Szkoła demokracji”: sprawiedliwość, równość, tolerancja, poszanowanie godności, odpowiedzialność, prawdomówność oraz lojalność.

Dla uczniów przewidziałam 2-krotne konsultacje z mojej strony oraz pomoc ze strony nauczycieli zajęć komputerowych. Swoje prace uczniowie przedstawili na lekcjach matematyki w dniu 23 i 24 kwietnia.

Ogólnie można ocenić, że uczniowie zrozumieli temat, starali się stosować zasady szkoły demokracji, włożyli wiele pracy w atrakcyjność prezentacji. Jednak nie obyło się bez konfliktów w niektórych grupach i dwóch uczniów przygotowało indywidualne prezentacje. Uczniowie, którzy otrzymali oceny niższe niż 4 mogli poprawić swoją prezentację w terminie tygodnia, jednak już oceny bardzo dobrej nie mogli otrzymać. W trakcie prezentacji pozostali uczniowie otrzymywali za rozwiązanie zadania plusy – 5 plusów dawało ocenę bdb.

W trakcie podsumowania projektu na forum klasy uczniowie mieli okazję wypowiedzieć się na temat pracy w grupie, co im dał projekt, jakie mieli trudności i czy są zadowoleni ze swojej pracy.

W GALERII (u góry strony) zobaczycie dwie najlepsze prezentacje ocenione na piątkę: Weroniki Kożuch z kl.VIb oraz grupy uczniów z kl.VIa (nazwiska w projekcie). Projekt uczniów z klasy VIa otrzymał ocenę celującą, gdyż spełniał kryterium oceny bdb oraz najbardziej podobał się uczniom.

E. Dylewska

Dodatkowe informacje