„Matematyka jest językiem natury” - to proste stwierdzenie z którym trudno się nie zgodzić. Jest to nauka, która bez względu czy tego chcemy, czy nie jest obecna
w naszym codziennym życiu. My nauczyciele pragniemy zaszczepić w uczniach zainteresowanie matematyką – stąd pomysł wykonania projektu. Zaplanowaliśmy
z klasą 5b zająć się tematem symetrii w otaczającym nas świecie.
W projekcie WebQuest, który wykonali piątoklasiści chcieliśmy pokazać, że symetria jest naprawdę wokół nas – trzeba tylko uważnie patrzeć. Świat jest pełen symetrii, spotykamy ją na co dzień: w świecie roślinnym, w budowie organizmów żywych,
w sztuce, w budownictwie, w technice, w geometrii. Obraz odbity w lustrze lub
w wodzie jest również rodzajem symetrii osiowej. Uczniowie opracowali informacje dotyczące symetrii w różnych dziedzinach życia człowieka wykorzystując komputer
i zasobów Internetu, gdzie mieli samodzielnie odnaleźć rzetelne informacje. Zadania wynikające z projektu realizowane były indywidualnie lub w 2- osobowych grupach. Zgromadzone materiały uczniowie przedstawili w postaci albumów, plakatów, fotografii i prezentacji multimedialnych. Wyniki pracy uczniów zastały zapisane
w jednej prezentacji, którą można oglądać na szkolnym Facebooku oraz na szkolnej wystawie fotografii „Symetria w otoczeniu człowieka”.
Kliknij w linki poniżej, aby obejrzeć wybraną prezentację:
SYMETRIA (aby obejrzeć w pełnej wersji użyj narzędzia Google)
Robiąc takie projekty pragniemy zaszczepić w uczniach zainteresowanie matematyką. Chciałybyśmy, by zauważyli na jak wielu płaszczyznach codzienności wykorzystujemy wiedzę zdobytą na tych lekcjach. Dla dobrego zrozumienia treści potrzebują odniesienia ich do rzeczywistości – do konkretu. Dlatego chcemy umożliwić naszym uczniom naukę zbierania i porządkowania informacji
w przyjaznych dla nich warunkach przy jednoczesnym wyjściu poza klasyczne ramy szkoły.
Podsumowując projekt stwierdzam, że było to bardzo ciekawe doświadczenie – zarówno z punktu widzenia uczniów, jak również nauczyciela. Myślę, że praca nad projektem nie tylko przybliżyła dzieciom pojęcie symetryczności ale przede wszystkim pozwoliła im uwierzyć we własne możliwości, wykształci umiejętność pracy w grupie i odpowiedzialności za powierzone zadanie.
Wioletta Czajor – n–l matematyki