Warszawa,  20 marca 2017 r.

DPPI-DPPI.070.2.2017.RLS

 

 

Szanowni Państwo,

Dyrektorzy i Nauczyciele,

 

 

zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty[1] szkoły
i placówki zapewniające uczniom dostęp do internetu są obowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

 

O doborze konkretnych środków i form realizacji litery przepisu 4a decyduje dyrektor szkoły, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie oświaty (art. 39 ust. 1 pkt 3), sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

 

Zapis ten utrzymano również w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe[2] (art., 27). Ponadto w art. 1 pkt. 21 tej ustawy podkreślono,
że system oświaty zapewnia w szczególności upowszechnianie wśród dzieci
i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych.

 

W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się zagrożeń w internecie zwracam się z uprzejmą prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje.

 

Jednocześnie proszę o zorganizowanie spotkań z rodzicami i uczniami, podczas których możliwe będzie omówienie kwestii dotyczących bezpiecznego korzystania z zasobów internetu przez uczniów.

 

Gry komputerowe to bardzo popularna forma rozrywki dla dzieci i młodzieży. 60% dzieci w wieku 4-14 lat używa komputera do grania[3], a 94% nastolatków
w wieku 12-17 lat gra w gry wideo[4].

 

Gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie.

 

Jednak nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.

 

W naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan-European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry
i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie internetowej www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową.

W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się
z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

 

Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji
u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

Media donoszą o nowej grze pn. „Blue Whale Challenge” czyli „niebieski wieloryb”, która pojawiła się w internecie i zagraża życiu dzieci
oraz nastolatków. Z doniesień medialnych wynika, że początek gry miał miejsce w Rosji, gdzie już ponad setka młodych internautów popełniła samobójstwo.

 

Z doniesień mediów wynika, że gra jest bardzo popularna i wzbudza zainteresowanie młodych internautów. Psychologowie ostrzegają,
że szczególnie narażone na udział w grze są osoby o niskiej samoocenie
i poczuciu własnej wartości.

 

Z informacji uzyskanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wynika,
że aktualnie Prokurator Okręgowy w Szczecinie prowadzi śledztwo w sprawie usiłowania doprowadzenia trójki małoletnich do targnięcia się na własne życie pod wpływem wspomnianej gry.

 

Mając na uwadze powyższe informacje zwracam się z prośbą o podjęcie działań zmierzających do zapoznania rodziców z zagrożeniami płynącymi
z uczestnictwa we wspomnianej grze, szczególnie tymi tragicznymi. Warto podkreślić, że nie wszystko, co pojawia się w internecie, chociaż modne,
jest bezpieczne i rozsądne. Podejmowane działania nie powinny w żaden sposób przyczyniać się do reklamy wyżej wymienionej gry wśród dzieci.

 

Proszę również, aby podczas spotkań z rodzicami zachęcać ich do rozmowy
z dzieckiem, omówienia jego aktywności w internecie, dopytania o ewentualne problemy, z jakimi być może się boryka. Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić uwagę na zachowanie ucznia w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Należy również wspomnieć o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.

 

 

Poniżej przekazuję informacje zamieszczam dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych[5]:

 

  • Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
  • Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji
    z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
  • Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
  • Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.
  • Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
  • Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
  • Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
  • Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
  • Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami.

Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

 

Gdzie można uzyskać pomoc[6]

 

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod
nr telefonu 800 121212  (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

 

Pozostałe działania MEN

 

W projekcie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, która zacznie obowiązywać od roku szkolnego 2017/2018 podkreślono, że jedną z najważniejszych umiejętności rozwijanych
w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest m.in. sprawne
i odpowiedzialne posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w  procesie uczenia się.
Wskazano również, że szkoła podstawowa przygotowuje uczniów do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Wyposaża
ich w kompetencje potrzebne do korzystania z różnych  cyfrowych zasobów informacyjnych, wyszukiwania i krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.

 

W ramach realizowanego od 1 września 2016 r. pilotażu programowania, poprzedzającego wprowadzenie w roku szkolnym 2017/2018  do podstawy programowej nauki programowania już od pierwszego etapu edukacyjnego, prowadzony jest szereg działań (szkolenia, warsztaty, konferencje, przygotowanie materiałów informacyjnych i szkoleniowych) dla nauczycieli, pomagających im przygotować się do realizacji tego zadania. Wzrost kompetencji w zakresie wykorzystywania TIK na zajęciach pozwoli
na sprawniejsze reagowanie w przypadkach zaobserwowanego niewłaściwego wykorzystania urządzeń cyfrowych przez uczniów.

 

Uprzejmie informuję, że w ramach celu szczegółowego Nr 1 Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły
w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+” (przyjęty uchwałą nr 89 /2015 R.M.), przez Stowarzyszenia Miasta w Internecie i Fundację Nowoczesna Polska, jest realizowane zadanie publiczne pn. „Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów
i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni
oraz reagowania na zagrożenia”.

Zadanie polega na opracowaniu i wdrożeniu warsztatów skierowanych
do uczniów, rodziców i nauczycieli oraz opracowania pakietów materiałów edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów, rodziców i nauczycieli z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i bezpiecznego korzystania z nowych technologii. Realizatorzy projektu prowadzą szkolenia wyłonionych spośród nauczycieli edukatorów prowadzących warsztaty w szkołach, rozpowszechniają przygotowane materiały edukacyjne oraz we współpracy z kuratorami oświaty przeprowadzają spotkania informacyjne. Warsztaty odbywają  się w szkołach na terenie całego kraju oraz dodatkowo są wspomagane działaniami
e-learningowymi prowadzonymi na internetowej platformie edukacyjnej przygotowanej przez każdego z realizatorów zadania:

www.cyfrowobezpieczni.pl oraz www.cybernauci.edu.pl.

W wyniku realizacji projektów przyjętych w konkursie zostały opracowane liczne materiały informacyjno-edukacyjne z zakresu bezpiecznego korzystania
z internetu oraz modele działań interwencyjnych.

Mając na uwadze dużą przydatność powstałych produktów także w ramach innych projektów w działaniach wychowawczo-profilaktycznych w szkołach
i placówkach oświatowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej zamieściło informacje na stronie internetowej wraz z „Standardem bezpieczeństwa online placówek oświatowych" oraz innymi materiałami[7].

Dodatkowo, w Ministerstwie Edukacji powstaje Zespół, którego zadaniem jest podjęcie szerokorozumianych działań prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa uczniów w internecie.

Nie zapominajmy, że problemy dzieci i młodzieży, mimo że dla nas dorosłych wydają się błahe i nieistotne, dla nich mogą być bardzo poważne, niekiedy wydają się być sytuacją bez wyjścia.

 

Dziękując Państwu za dotychczasowe uwrażliwianie uczniów
w zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów internetu proszę o dalsze działania dotyczące cyberbezpieczeństwa.

 

 

Z wyrazami szacunku

 

 

Maciej Kopeć

Podsekretarz Stanu
/ – podpisany cyfrowo/

 

 

 

 

 

[1] Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 z późn.zm.

[2] Dz. U., poz. 59.

[3] Gry w życiu uczniów, Instytut Badań Edukacyjnych, 2014.

[4] The report of the APA Task Force on Violent Media, American Psychological Association, 2015.

[5] Wskazówki pochodzą z broszury pt.: „Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie-reagowanie. Gry komputerowe”. Broszura dostępna jest pod adresem: https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/category/55-profilaktyka-agresji-i-przemocy.

[6] Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie: www.dyżurnet.pl, www.ore.edu.pl, www.akademia.nask.pl, www.kursor.edukator.pl, www.saferinternet.pl, www.plikifolder.pl.

[7] Dostępnymi pod adresem: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/programy/bezpieczna-i-przyjazna-szkola/dzialania-krajowe/. Materiały na temat bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci dostępne są również na stronnie: http://bezpiecznyinternet.edu.pl/.

Na stronie internetowej Fundacji Odkrywców Innowacji i Fundacji Drabina Rozwoju http://wiedza.bezpiecznyinternet.edu.pl/wyszukiwarka/wybor powstała także baza, która zawiera wyselekcjonowane, materiały na temat bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci. W sumie zawiera ona 393 pozycje wydawnicze uporządkowane tematycznie wraz z linkami. W bazie zebrano
i opisano również 133 hasła/definicje związane z terminologią internetową oraz 60 działań realizowanych na rzecz bezpiecznego korzystania z internetu.

Na stronie internetowej Fundacji Dla Kultury.pl: www.ambasadorzy.kulturaonline.pl  działa platforma e-learningowa, na której zmieszczone są szkolenia.

24 marca 2017 r. uczniowie jastrzębskich szkół podstawowych wzięli udział w piętnastej edycji Miejskiego  Konkursu  Matematycznego  MAT – MISTRZ.

W konkursie współzawodniczyło 42 uczniów z 15 jastrzębskich szkół podstawowych. Konkurs organizowany jest przez nauczyciela doradcę metodycznego matematyki i informatyki mgr inż. Ewę Majchrzak oraz nauczycieli matematyki. Celem jego jest wyłonienie mistrza matematyki wśród uczniów szkół podstawowych. Organizatorzy konkursu tworzą możliwości do współzawodnictwa uczniów szczególnie uzdolnionych oraz do wyławiania talentów. Uczestnictwo w konkursach wdraża do samokształcenia
i podejmowania odpowiedzialności za własny rozwój oraz daje sposobność do samorealizacji i prezentacji uzdolnień. Zawodnicy w ciągu godziny musieli rozwiązać zadania, które wymagały sprawnego czytania tekstu matematycznego, biegłości w prowadzeniu  rozumowania, zastosowania wiedzy w praktyce, a przede wszystkim logicznego myślenia. Prace uczniów oceniali nauczyciele pracujący w Komisji Konkursowej, a pozostali opiekowali się uczniami na zajęciach w bibliotece i podczas zwiedzania wystawy masek wykonanych przez artystów ludowych z żywiecczyzny. Uczniowie naszej szkoły znakomicie poradzili sobie z zestawem zadań konkursowych.

Laureaci konkursu :

I miejsce    Michał Sobczak  z klasy VI a

II miejsce  Julian Marszałek  z klasy VI b

Wyróżnienie    Michał Tomecki  z klasy VI b

 

Tak wspaniałe wyniki dały nam (drugi raz z rzędu)  pierwsze miejsce
w klasyfikacji zespołowej  –  pierwsi wśród najlepszych!!!

Nasi  laureaci przygotowywali się rzetelnie, sumiennie i systematycznie, ale nie bez znaczenia są też umiejętność logicznego myślenia, wnioskowania
i korzystania z informacji, które każdy z nich posiadł w stopniu doskonałym.

Serdecznie gratuluję i życzę dalszych sukcesów!

Wioletta Czajor

W ramach współpracy z przedszkolami 10 i 17 marca odbyło się kolejne spotkanie
z przedszkolakami: z PP nr 6 (5-latki) i z PP nr 8 (6-latki).

Uczniowie klasy III c, jak na gospodarzy przystało, z radością pełnili swoją rolę. Na powitanie „wymigali” piosenkę „Wiosenny spacer” i przywitali się w języku migowym.

Na początku była krótka pogadanka n/t języka migowego i FundacjiPL. Dzieciaki miały wiele pytań odnośnie tej innej formy komunikacji, ale też same posiadały dużą wiedzę (jak na dzieci 5, 6 letnie).

Przedszkolaki przeszły „szybki kurs” języka migowego. Nauczyły się podstawowych zwrotów , alfabetu palcowego.

Jednak pokaz multimedialny: ZWIERZĘTA, to był „strzał” w dziesiątkę. Dzieciaki, jak gąbka, chłonęły nazwy zwierząt w języku migowym.

Zabawy w „miganie” okazały się nie tylko świetną nauką, ale przede wszystkim ukazały, przybyłym gościom, inny, alternatywny sposób porozumiewania się z ludźmi.

Był to przyjemnie i pożytecznie spędzony czas w ciepłej atmosferze.

Bogusława Kulawiak

   

 

Uczniowie klasy V b wzięli udział w międzyszkolnym konkursie plastycznym, organizowanym przez Zespół Szkół nr 8 im. Ziemi Śląskiej w Jastrzębiu-Zdroju pod nazwą „PORTRET LICZBY π (Pi)” .

Celem konkursu było popularyzowanie matematyki za pomocą plastyki oraz rozwijanie kreatywności uczestników konkursu. Na konkurs wysłano dwie pracy : Julii Twaróg i Igora Sojki. Komisja konkursowa w kategorii klas IV-VI przyznała wyróżnienie dla pracy Igora Sojki. Uczeń otrzymał dyplom i profesjonalny zestaw kredek, a jego praca wraz z innymi była prezentowana w szkolnym dniu liczby π, jaki odbywał się 14 marca 2017 w ZS nr 8.

Dziękuję Julii za udział i gratuluję Igorowi wyróżnienia. Poniżej prace uczniów.

E.Dylewska

 



 

Dodatkowe informacje